Tuesday, November 13, 2012

Today: Vigil for Janice Soriano de Jose

KAFA (enough) Violence & Exploitation and Anti-Racism Movement call upon concerned individuals to join us tonight to commemorate the passing of the worker Janice Soriano de Jose, who according to news reports committed suicide on Sunday by jumping from the 11th floor of her employer’s house in Zalka.

We believe that this death of another migrant domestic worker indicates once again the failing of the Lebanese government to take action to prevent abusive/exploitative working and living conditions which can

lead to suicide and death.
In particular, no action has been taken to abolish the sponsorship system, which is one of the root causes of migrant domestic workers’ vulnerability to abuse. The sponsorship system makes the worker dependent upon her employer for her legal status in Lebanon; it encourages sponsors to lock the worker in the house, withhold her passport, among other violations; and it makes it more difficult for a migrant domestic worker victim of violence and abuse to seek help.

It is time for us to take action. Tonight we will hold a vigil for the most recent victim of the sponsorship system in Lebanon, join us!

We will meet in front of Starbucks Zalka at 5:30 pm
and walk from there towards the building from which Janice fell.


تدعوكم منظمة "كفى عنف واستغلال" وحركة مناهضة العنصرية للانضمام إليهما اليوم إحياءً لذكرى وفاة العاملة جانيس سوريانو دي جوسي التي، بحسب ما ورد في تقارير إخبارية، رمت نفسها من شرفة منزل صاحب عملها في الطابق الحادي عشر من مبنى في الزلقا.

نحن مقتنعون/ات بأنّ هذه الوفيات التي لا تتوقّف تدلّ على فشل الدولة اللبنانية وتقاعسها في اتخاذ تدابير مناسبة تحول دون توفّر شروط عمل استغلالية وظروف عيش مدمّرة قد تقود القابعات فيها إلى الانتحار أو الموت.

فنظام الكفالة في لبنان لا يزال راسخاً إذ لم تتّخذ الدولة أي خطوة عملية لاستبداله بصفته أحد أبرز العوامل المؤدية إلى وضع العاملات في أضعف المواقع وجعلهنّ عرضة دائمة للإساءة.
فالكفالة تجعل وضع العاملة القانوني في البلاد محكوماً بصاحب عملها؛ كما تدفع أصحاب العمل إلى حجز العاملات في المنازل والاحتفاظ بأوراقهنّ، وغيرها من الانتهاكات. هذا ويصعّب النظام القائم على العاملات طلب المساعدة في حال تعرّضهنّ للعنف وللإساءة.

حان الوقت لكي نتحرّك جميعاً مطالبين/ات بإنهاء هذه المأساة.
الليلة نجتمع حول ذكرى جانيس، آخر ضحايا نظام الكفالة في لبنان.

نلتقي عند الساعة الخامسة والنصف مقابل مقهى ستاربكس في الزلقا، وننطلق من هناك في اتجاه المبنى التي سقطت منه جانيس.







Time: 530 PM-7 PM

No comments:

Post a Comment