Tuesday, February 5, 2013

Monthly Info Session 1.3 - Dr. Charbel Nahas on the Sponsorship System

انضموا الى الجلسة الرابعة لحركة مناهضة العنصرية مع وزير العمل السابق شربل نحاس الذي سيحاضر في نظام الكفالة في لبنان. هذا النظام الذي يحكم العلاقة بين أصحاب العمل وعاملات المنزل الأجنبيات يستضعف العاملات الأجنبيات ويعرّضهن للاساءة والاستغلال ومن ثمّ يقيّدهن في هذه الحالات التعسفية.

دكتور نحّاس سيناقش عدم وجود ما يسمى بنظام الكفالة وسيطرح اعتماد طريقة بديلة لمعالجة الإطار القانوني الذي يحكم العمّال الأجانب في لبنان.

نظام الكفالة هو احد عناصر القمع والظلم الرئيسية الذي يواجهه العمّال الأجانب في لبنان. وهو يلزمهم بصاحب عمل واحد، ينفي حقّهم بحرية التنقل والعمل ويمنح الحرية لأرباب العمل معاملة العمّال الأجانب كما يشاؤون وبلا قيود.

إذا كنتم ترغبون في الٳطّلاع على هذا النظام، أو كانت لديكم ايّة معلومات عنه ولكن تختلفون مع وجهة نظر الدكتور نحاس، أو إذا وجدتم هذا الموضوع مثيرًا للاهتمام ويستحق المناقشة، انضموا إلينا – الاثنين 11 فبراير الساعة 6 مساء في مقهى نسوية!

***

Join us for the Anti-Racism Movement (ARM)'s fourth information session with former Minister of Labor Dr. Charbel Nahas, who will speak to us about the sponsorship system. This system, which governs the relationship between employers and migrant domestic workers (MDWs), renders MDWs vulnerable to abuse and exploitation and then traps workers in these abusive situations.
Dr. Nahas argues that there is no such thing as the sponsorship system and proposes an alternative way of addressing the legal framework governing MDWs' lives in Lebanon.

The sponsorship system is one of the main elements of oppression and injustice that MDWs face in Lebanon. It binds them to one employer, denies their right freedom of movement and employment, and grants employers the freedom to treat their employees as they please.

Whether you want to know more about this system, or you already know about it but disagree with Dr. Nahas' view, or if you simply find it an interesting perspective worth discussing, join the debate on Monday, February 11th at 6 pm at the Nasawiya cafe!
 

Fb event

See you there

No comments:

Post a Comment